Ruzicskay tárlatvezető
Ruzicskay Közalapítvány, Szarvas, 2004. 32 oldal

Több éves kihagyás után 2004-ben jelent meg a Ruzicskay Gyűjtemény, Szarvas címmel, Tasnádi Attila művészettörténész szerkesztésében Ruzicskay György festőművész tárlatvezetője. A kiadvány Ruzicskay G yörgy Közalapítvány jelentette meg, az Nemzeti Kulturális Alapprogram pályázatából nyert összeg és néhány művészetpártoló szarvasi vállalkozás támogatásával.

A füzetben 32 oldalon 49 kép található - köztük 5 színes fotó - a közölt képek részletes adataival, több szakaszra taglalja a művész munkásságát, és a képanyagot is. Hosszú évek és a művész halála óta ez az első, a művész teljes életpályáját, életművét rendszerező kiadvány. A kis fűzet a korábbi kiadványokhoz hasonló, de a támogatások révén színesebb, tetszetősebb.

A szerző évtizedek óta követi és elemzi Ruzicskay György munkásságát, de ez a kiadvány az, amely az egész, lezárt életművet rendszerezi, áttekinti a kezdetektől a zeniten át a nagy sorozatáig.

Már a címoldalon jól kiválasztott kép - a Küzdő lovak - látható, mely Ruzicskay egyik kisméretű, de talán a legszebb műve. Kár, hogy a színei a nyomdában kissé megváltoztak az eredetihez képest. A borító belső oldalán Szarvas újraalapítása 1722-ben című képnél hasonló gondolataim jöttek elő, bár ez amolyan tisztelgés is a művész szeretett szülővárosa iránt.

Az első oldalon Ruzicskay Gyűjtemény, Szarvas - Erzsébet-liget alatt a művész egyik, a hagyatékból nem rég előkerült önarcképe látható. A kis füzetben több ilyen, még ez ideig nem látott, nem ismert kép található.

Tasnádi Attila műkritikus az Egy romantikus forradalmár című fejezetben így ír: "Ruzicskay György (1896-1993) pályafutása óhatatlanul is Ady Endre 'Az Értől az Óceánig' című költeményét juttatja az ember eszébe. A tengerig eljutó ismeretlen kis patak hőstettét megéneklő híres vers ugyanis Ruzicskay mester életművét is példázza, ami a szarvasi szegénynegyedből indulva egészen világhírig ívelt." Gondolom nem véletlen a Nagyváradról induló és az óceánig eljutó Ér-patak, az ugyanonnan, szintén az ismeretlenségből induló, és világhírig jutó költő és a hasonló utat befutó festőművész többszörös párhuzama. Nagyvárad meghatározó volt Ruzicskay György életében is: baráti segítséggel onnan indul a világba.

A fenti fejezet részletesen elemzi a "mester" életművét, művészetét, melyre a "műfajok és technikák egyenjogúsítása", "a tematikus kompozíció és a szimbolikus ábrázolás" együttese, a "realisztikus szemlélet és az általánosra utaló absztrakció" a jellemző. Egyetérthetünk a szerzővel, amikor azt hangsúlyozza, hogy a mesternél a mennyiség és a minőség nem kerül ellentmondásba, az egész életművét a humanizmus és valamiféle "romantikával átitatott vallomásszerű hangvétel" jellemzi.

Ruzicskay György közel nyolc évtizedig alkotott. Életművének, teljes munkásságának részletes feltárása még nem kevés időt és munkát igényel, de ez a könyv segít eligazodni ebben a művészetileg igényes, szakmailag magas szintű, és volumenében is hatalmas anyagban.

A tárlatvezető felsorolja a művész díjait, könyv alakban megjelent műveit, legfontosabb egyéni kiállításait, és a "Kritikai szemelvényekben" kitekintést ad más, neves műkritikusok értékelésére.

A 9. oldaltól a művész legfontosabb műveiből látható, tematikusan, időrendbe szedve egy keresztmetszet. A szerkesztő Ruzicskay életművét a "Pályakezdés 1920-1925"-től, a "Kibontakozás 1926-1937" ciklusán át, a "Zeniten 1938-1992" című fejezetekre osztva mutatja be a mester képeivel. Igazán a "Biokollázsok" alcímen "Szarvas" és a "Héja-nász az avaron", valamint a "Világot járva" című alfejezet "Nagyvárosi fények" című alkotásai érzékeltetik hűen a Ruzicskay-féle alkotások nagyszerűségét, színvilágát. A képek elsősorban a gyűjtemény állandó kiállításán látható művekhez adnak segítséget, de a művész egész életművét rendszerezik. A kis fűzet nagyszerűségét látva nem is kívánok szólni az apró nyomdahibákról.

A Tárlatvezető végül a benne közölt képek pontos adatait, és egy rövid, angol nyelvű életrajzi kivonatot is tartalmaz. A hátsó borító belső oldalán található a kiadvány helyi támogatóinak névsora. Mindenképpen dicséretes és reménykeltő, hogy napjaink elanyagiasodott szemléletű világában is vannak még olyan művészetpártolók, akik áldoznak a művészetek oltárán. Külön köszönet nekik érte!
Remélem, minden érdeklődőnek hasznos útmutató, tárlatvezető lesz ez a kis füzet.

Dr. Reszkető Péter