Dr. Kutas Ferenc
Fejezetek Vajda Péter életébõl, munkásságából
A Szarvasi Krónika Kiskönyvtára 7. 94 o. Szarvas, 1999
Ma
már Vajda Péternek - a jobbágykunyhótól a fõiskolai katedráig
ívelõ - életét és sokoldalú munkásságát a szarvasi gimnáziumban érettségizettek
sem ismerik kellõen. Vajdát említve az e gimnáziumban érettségizetteknek
is legfeljebb csak a fenti idézet jut eszébe, de hasonló a helyzet az
újabb generációknál is. Ideje tehát feltenni a kérdést: mi fûz bennünket
Vajdához, tettünk-e annak érdekében, hogy a gimnázium diákjai korszerû
ismereteket szerezzenek az intézmény névadójáról.
Vajda mûvei gyakorlatilag
hozzáférhetetlenek, alakját és munkásságát jóindulatú feledés borítja.
E kedvezõtlen ténybõl következik a szarvasi Vajda Péter Gimnázium különleges
helyzete és feladata, hogy tanulói megfelelõ színvonalú ismereteket
szerezzenek a gimnázium névadójáról. (Pl. egy Arany János nevét
viselõ középiskolában ilyen kérdés nem merülhet fel.)
A Vajda-irodalom gazdagnak
mondható, az elmúlt száz évben három terjedelmes monográfia dolgozta
fel életét és munkásságát - a legutóbbi a gimnázium kiadásában három
éve jelent meg -, azonban ezek a munkák céljuk miatt, de terjedelmüknél
fogva sem alkalmasak gimnáziumi tananyagnak. A Sõtér István fõszerkesztésében
kiadott Magyar irodalom története (a "Spenót") ugyan tömören
tárgyalja Vajda életmûvét, a szarvasi vonatkozások azonban e munkában
sem kapnak megfelelõ hangsúlyt, e summázat didaktikai szempontból inkább
egyetemi tananyag lehet.
Szükség van tehát egy középiskolásoknak
- mindenekelõtt a szarvasi gimnázium hallgatóinak - írott Vajda-tankönyvre.
A szerzõ szarvasi Vajda Péter
Gimnáziumban érettségizett, évtizedek óta itt tanít magyar nyelvtant,
irodalmat és történelmet; megyei szaktanácsadó. Nagy publikációs rutinnal
rendelkezik: a Szarvasi Krónika közmûvelõdési és helytörténeti periodika
felelõs szerkesztõje, a Szarvas és Vidéke hetilap munkatársa, a Szegedi
Rádió tudósítója. Önálló szakmai és publicisztikai kötetei jelentek
meg, a középiskolások számára írt fogalmazás-tankönyvét országszerte
használják.
A kötet célját a szerzõ az
elõszóban megfogalmazza: a gimnázium diákjai ismerjék meg, mit is jelentett
Vajda a saját korában, s ismertessék meg másokkal is. A könyv mértéktartó
címe utal arra, hogy a szerzõ nem kíván versenyezni a Vajda Péter monográfiákkal,
nem törekedhetett teljességre, a legfontosabb tudnivalókat tartalmazó
tankönyvet írt, illetõleg szerkesztett. Figyelemre méltó alkotás a kötet
címlapjának allegorikus kompozíciója, mely a gimnázium végzõs diákjának,
a tehetséges Lóránt Demeternek a munkája.
A bevezetõ néhány oldala a
lexikoncikk tömörségével tekinti át Vajda életét és korát, majd megismerteti
az olvasót Vajda lírájával, szépprózájával, drámáival, publicisztikájával,
erkölcsi beszédeivel.
A mû szerkezete áttekinthetõ,
a könnyû tájékozódást segíti, hogy a szerzõ a fõfejezeteket alcímekre
bontotta. A fejezetek arányosak, a Vajda Péter Szarvason címû fejezet
kissé bõvebb terjedelme is indokolt. A munka hangvétele tárgyilagos,
nem szépít; távol áll tõle az udvarolgató kritika, ugyanakkor értékelése
kiegyensúlyozott.
Dr. Kutas Ferenc Vajda-portréja
emberközelbe hozza az olvasó számára a gimnázium egykori jeles igazgatóját,
s alkalmas arra - épp objektivitása miatt -, hogy felkeltse az olvasó
érdeklõdését, sõt rokonszenvét Vajda iránt.
A szerzõ a szövegközökben
kérdéseket tesz fel, melyek a tanulókat önálló tevékenységre, az elméleti
ismeretek gyakorlati alkalmazására késztetik. A fejezetek végén pedig
a "Jegyezzük meg !" címszavak alatt közöltek az anyag lényeglátó
tömörítését tartalmazzák - s mintegy az érettségi tétel szorosan vett
anyaga - megkönnyítik a felkészülést. E részeket is kétfelé bontja a
szerzõ az anyag könnyebb elsajátítása céljából: egy irodalomtörténeti
és egy irodalomkritikai részre.
A munka szerves részét képezi
a jól válogatott szöveggyûjtemény, melybõl különlenyomatok is készültek
az érettségi vizsgán való használat céljából.
A mû szövege olvasmányos,
nyelvezete világos, "tanáros", jól szerkesztett rövid mondatok
jellemzik, s a kötetet mintegy 40 kép teszi színessé. A hiánypótló tankönyvet
több alapítvány (Trefort Ágoston Emlékére, Szarvasi Krónika, Vajda Péter)
és a Szarvasi Öregdiákok Baráti Köre támogatásával adták ki, a nyomdai
munkák a Fazekas és Fiai nyomdájának szakértelmét dicsérik.