Azt már Konstantinus Porphyrogenitus görög császár
könyvébõl is tudjuk, hogy a honfoglalás után
a magyarok a Körösök mentén is tanyáznak.
Kérdéses az, hogy vajjon épen a mai Szarvas területét
lakták-e? Sajnos nem áll rendelkezésre oklevél,
mely az alapítás idejét és körülményeit
tudatná velünk. Sõt még a Szarvasról,
mint helységrõl szóló legrégibb feljegyzés
ideje óta is sokáig igen gyéren találunk jelentéktelen
adatokat. Az elsõ feljegyzés Szarvasról, mint helységrõl,
1425-bõl való.
Egy dolog bizonyos. Az, hogy ha az 1241-42-ki tatárjárás
elõtt volt is Szarvas község, annak a tatárjáráskor,
illetve közvetlenül utána el kellett pusztulnia. Ez években
ugyanis Magyarországnak ezek a részei elnéptelenedtek,
elpusztultak. A tatárok távozása után visszatért
IV. Béla király visszatért, s az ország ujjászervezéséhez
látott. A lakosság sok helyen nem maradt meg, a hegyekbe
menekült.
Sok okunk van arra, hogy Szarvasnak, mint lakóhelynek a keletkezését
a kunok letelepítésével hozzuk összefüggésbe.
Annyit az általános magyar történelembõl
tudunk, hogy IV.Béla királyunk a kunokat többek közt
a Körös mellékére, s a Körös és
Maros közére is telepítette. Ezzel a mi vidékünkön
mozgalmas élet kezdõdött, a kunok barangoltak a tájon,
s a legalkalmasabb területeken felütötték sátraikat.
Messze vidéken a legalkalmasabb helyek egyike volt a szarvasi halom.
Nem véletlen, hogy a régi és az új Szarvas
épen itt keletkezett. Az igazi meggyõzõ bizonyítékot
errõl magának IV.(Kún) László királynak
története szolgáltatja. Tudjuk, hogy az anyai ágon
kún származású király érthetõ
elõszeretettel viselkedett a kúnok iránt, velük
õriztette, kisértette magát,köztük tartózkodott,
leggyakrabban pl. Túrkevén.
Két ízben, 1284-ben és 1285-ben, nemcsak, hogy
a szarvasi halom való tartozkodásáról van feljegyzés,
hanem arról, hogy onnan datálva adott
ki rendeleteket is. Bizonyos, hogy ott tanyáztak olyanok,
akik õt ott mindennel ellátják és pedig kunok,
amint az egy régi könyvben fel
is van jegyezve. A kunok azonban ezekben az években még
nem mint állandóan letelepült, csak állandóan,
hosszabb ideig itt tanyázó népek lakhatták
a szarvasi halom környékét.
Kóborló, nomád
életet éltek, amely miatt örökös volt a zúglódás
a király elõtt a mayarok részérõl. Végre
a krály rászánta magát, s megrendszabályozta
kunjait. Így létrejöttek a kun törvények,
melyek szerint a kunoknak sátraikat elhagyva, keresztény
módon házakban fognak tovább élni, de továbbra
is azokon a helyeken, ahová õket IV.Béla letelepítette,
így a Körös mellékén, a szarvasi halom közelében
is.
A kunok ezeket a rendelkezéseket eleinte a király erélytelensége
miatt nem tartották meg. Olyan nagy volt ezek miatt a felzúdulás
a közben megint ide, a kúpok közé jött király
ellen, hogy õ végre is kénytelen volt fegyveres erõvel
menni kúpjai ellen, akiket 1282-ben a Hódtavánál
(Hódmezõvásárhely közelében) levert.
A kunok egy része erre kivándorolt a Havasalföldre,
itt hagyva mindenüket : nõiket, gyermekeiket. Akik itthon maradtak,
azok „a király parancsának annyira hódoltak, hogy
remegõ szívvel alig mertek a király arcára
tekinteni". Ezzel megkezdõdött a kunok civilizációja;
amely elsõsorban a törvény parancsai szerint való
állandó letelepedésben kellett, hogy álljon,
mert alig képzelhetjük el, hogy a kunok, akiknek keresztény
hitre való téritése s így végleges törvényre
szoritása csak Nagy Lajos király korában történt,
addig is mérték volna folytatni a hódtavi lecke után
kóborló életmódjukat. Így feltehetjük,
hogy a Szarvashalom környéke közvetlenül 1282 után
lett állandó letelepülés színhelye, amikor
a kunok annyira meg voltak rémülve. Az állandó
letelepülés azonban lassanként és kezdetlegesen
történhetett. A kúp sátrakat fokozatosan sárból
és nádból, a Körös part ezen két
fõ épitkezõ anyagából készített
házak válthatták fel. Az új telep fejlõdésére
lehet, hogy hatással volt valamelyik Róbert Károly
korabeli hatalmas fõúr; mint azt Zsilinszky hiszi, akinek
„jóhiszemû gyanítása" szerint egy ilyen oligarcha
alapíthatta s népesíthette be Szarvast. Az is lehet,
hogy az itt lakó, bizonyára csekély számú
kunok idõközben részben feljebb vonulván, lakóhelyeiket
valamelyes uj telepítés alkalmával magyarok foglalták
el.
Akárhogyan és akármikor is létesült,
az említett adat szerint 1425-ben már fennállt Szarvas.
E szerint akkor a Jászsághoz tartott is Ujszásszal
együtt egy családnak a gondviselése alatt állott.
1425-ki kapitányai: János, Tamás és Péter
testvérek a jászkun pénztárba nem akarták
befizetni az adót. Az ügy Zsigmond király elé
került, aki; bár a jászkun kerület részén
volt az igazság, mégis úgy döntött, hogy
a szarvasi és ujszászi kapitányságot meghagyta
a három testvér és azok örökösei birtokában,
azzal a feltétellel; hogy János és Péter évenként
20, Tamás pedig 16 aranyforintot fizessenek a jászkun pénztárba
s valahányszor a jászokat fegy- verre szólítják,
mindegyikük köteles legyen hat íjászt állítani
a maga költségén. Ahol kapitányság volt,
ott népnek is kellett laknia; azért ezen okmány adatai
azt bizonyítják, hogy a XV. század. elején
Szarvas helyén már létezett falu.
Ez a falucska azonban igen kicsi és jelentéktelen lehetett.
A mai Szarvas területe úgy lehet 45127 kat. hold, hogy a halász-
telki, kákai, décsi puszták hozzátartoznak.
Ezzel szemben a XV. században Halásztelek külön
falu volt, amelynek a lakosai utóbb számra nézve mindig
meghaladták Szarvaséit, (a XVI. század közepén
320 lakosa volt) s a XVII. században a kicsi szarvasi határt
is õk bérelték, talán egész 1685-ig,
amikor a falu elpusztult. Káka szintén külön falu
volt, ámbár Halászteleknél kisebb, de Szarvasnál
egy ideig jelentékenyebb; Karácsonyi 1563-ban a lakosai szá-
mát 70-re teszi, míg ugyanekkor Szarvaséit csak 65-re.
Décs ha- talmas falu volt, amelynek a lélekszáma ez
idõfájt meghaladta a 800-at, akik nagy kiterjedésû
határ jobbágyai voltak. Szarvas annyira be volt ékelve
két nálánál hatalmasabb helység területe
közé, hogy Markovicz Mátyás szerint a XVII. század
elején területének a „templom utcától
északra esõ része a halásztelki pusztához,
a déli rész a kákaihoz
tartozott." Nem is annyira a határa, földjeinek nagysága,
mint inkább a Körös mellett kedvezõ helyen való
fekvése s a Körösön már 1469-ben fennállott
réve tették a XV. századi Szarvast annyira- amennyire
értékes hellyé.
Birtokai egy 1461-ki oklevél
szerint Békés vármegyének akkoriban egyik legvagyonosabb
családja, az Ábránfyak (Ábrahámfi) voltak.
Ennek a családnak, mely az Árpád-korban élt
Dénes nevû fõúrtól származik,
több tagja szerzett magának érdemeket a
hadi pályán, meg a közigazgatás terén
s ennek köszönhették vagyonukat. 1461-ben Maróthy
Lajos és Mátyás beperelték Horogszeghy Szilágyi
Mihályt, aki a Szarvashoz közel levõ Zeleméres
(utóbb Királyság) nevû birtokukat erõvel
elfoglalta. Ez alkalommal, mint tanuk, megjelentett az Ábránfy
családból Tamás, Bálint, István és
László szarvasi birtokosok
is.
Az egészen kis területû község tehát
négy birtokos közt oszlott meg, amely helyzetet egy igen gazdag
fõúr, Muronyi Veér András fölhasználta
s Szarvast 1471-ben, 1472-ben és 1473-ban magának vette meg.
A Veérek azonban nem sokáig maradtak meg egyedüli birtokosai
Szarvasnak. 1507-ben az ifjabbik Veér András két telket
Patóczy Péternek zálogosított el s 1532-33-ban
az oklevelek szerint Szarvasnak már csak egy negyed része
volt az övék. A következõ évben elõfordult,
hogy Szarvas területe nyolc birtokos közt oszlott meg. Ezeknek
s a köztük levõ aránynak jó feltüntetõje
az 1564-iki összeírás. E szerint Ábránfy
István jobbágyai 1, Földváry Péteréi
1, Lajos Imrééi 2, Nagy Balázséi 4, Néney
László özvegyéi 3, özv. Szterzenkovics Mátyásnééi
1, Székely Miklóséi 2 és Veér Mihályéi
1 porta után fizettek adót. Ezek közül azonban
Néney László özvegye Veér-leány
volt s így a felsorolt 15 portányi adóból a
Veéreket összesen 4
illette meg. Majd jött a török s akkor a Veér-család
Erdélybe menekûlve, birtokát tettleg elvesztette. Két
század múlva, 1798-ban a család egyik állítólagos
tagja, Veér Farkas újra megpróbálta visszaszerezni,
de nem tudva származását igazolni, a pört nem
nyerte meg.
A török uralom korában fenekestül felfordultak
a régi birtok- viszonyon. Amint látni fogjuk, ez idõkben
hol a magyar királyok, hol az erdélyi fejedelmek tartották
fenn maguknak a jogot, hogy e vidéken birtokot adományozzanak.
1594-ben a szarvasi földek egy részének Tárnok
Ferenc volt a birtokosa. Annak 1596-ban az egri vár védelménél
való eltünése után neje, Derencsényi Margit
tiltakozott az õ részüknek elfoglalása ellen,
azon a címen, hátha életben van a férje. Szarvas
másik részének a birtokosa a Nadányi család
volt, amely 1658-ban Szarvast a halásztelkieknek adta ki haszonbérbe.
Ha a különbözõ okmánytárakat lapozgatjuk,
hiába keresünk azokban a birtokviszonyokra vonatkozó
adatokon kivül egyebet. Ami csak azt árulja el, hogy igen jelentéktelen
hely lehetett a török idõk elõtt Szarvas. Hiába
keressük nyomát annak, hogy akár a Hunyadiak dicsõséges,
akár a Jagelók szomorú korszakában lezajlott
nagy politika és hadi eseményekben mi része lehetett.
Közvetlen feljegyzés hiján megint legföljebb csak
kombinálhatjuk, hogy ennek vagy annak az eseménynek itt is
kellett lejátszódnia. Így az 1514-ki Dózsa-lázadás
eseményeinek - feltehetjük - volt valami hatása Szarvason
is. Dózsa György ez év május 18-án Czeglédrõl
elindulva, még az nap átkelt a Tiszán Várkonynál
s 12-én Mezõtúron állott. 21-én Endrõd
táján át kelt a Körösön. Feltehetõ,
hogy Szarvasról is tódulhattak seregéhez s hogy e
nagy eseményben Szarvas lakosságának is része
lehetett, ámbár arról feljegyzés nincs.