Nem lehet megállapítani azt, hogy az 1722-ben alapított
Szarvasnak akkor milyen nagy volt a határa. Nem volt az akkor
ismeretes senki elõtt, más szóval nem is volt pontosan
megállapított határa. Ha valahol határvillongás
volt, nem telekkönyvhöz, hanem az öreg emberek emlékezetéhez
fordultak.
Hogy ez milyen, módon történt, s mennyire nem eredményezett
semmit, csak el kell olvasnunk egy pár ilyen „határról
való inquisitió" leírását. Az 1722-bõl
fennmaradt ilyen inquisitió jegyzõkönyvében Szarvas
határát Túr felé minimálisnak jelzik
a kihallgatott tanuk bemondásai; az sül ki, hogy csaknem a
mostani község belterületéig terjedt a túri
határ. A jó túriak éltek is ezzel a helyzettel,
gyakran megtámadva a szarvasiak pásztorait, gulyáit.
1737-ben direkt azért lehetett Szarvas és Túr
közt határmegállapítás, hogy elejét
vegyék további határvillongásoknak. A kihallgatott
négy tanu nagyjában ugyanazt mondta el. Szerintük a
szarvasi és bánrévei pusztákat a Körösön
túli Lajtfoki ér választja el. Innen a határ
„Czibakk állására s onnan a Korhány halmára
megy, mely egy részrõl a szarvasi földet,más
részrõl a bánrévi pusztát, harmad részrõl
a túrtövi pusztától, negyed részrõl
a szentandrási földtül hasittya el.
Szarvasnak azonban épen az volt a szerencséje, hogy a
határmegállapítás ilyen eszközökkel,
azaz jóformán sehogy sem történt. Mert ha a régi
határ meg lett volna állapítható, a mostani
Szarvas aligha jöhetett volna létre, hisz a régi Szarvas
idejében Bánréve, Káka, Szentandrás,
Halásztelek népes és virágzó helységen
voltak a szomszédok. Gondolhatjuk, hogy ezek közt milyen kicsi
lehetett a szarvasi határ. Markovicz pl. azt írja, hogy a
XVII. század végén a város mostani fõutcájától
északra már a halásztelki, délre a kákai
határ kezdõdött, ami ha igaz volt, akkor Szarvasnak
semmi határa nem lehetett.
Nem létezõ, vagy legalább pontosan meg nem állapítható
határ hiányában a földesurak tetszés szerint
nagyobbíthatták Szarvas területét. Így
mindjárt a letelepüléskor a lakosoknak adták
a kákai és halásztelki pusztát, valamint a
régi Décse falu egy részét. 1726-ban a Nagy-Décsének
nevezett pusztát egészen a szarvasi lakosok kapták
meg. 1751-ben a kis-décsei pusztának a felét, 1754-ben
a kondorosinak is a felét adta Harruckern Ferenc a szarvasiaknak.
1765-ben a Szarvastól északkeletre esõ, mintegy négy
mértföld távolban levõ csejti pusztát
is nekik adta bérbe. 1746-ban befejezõdött a túriakkal
való határper; akkor a régi Körös meder
jobb oldalán levõ földet kapták.
Ugyanekkor állították fel a határt a kákai
puszta és Szentandrás közt. Majd a halásztelki
puszta egy része miatt megint a túriakkal keletkezett határper,
melynek 1772-ben Szarvas javára történt egyezkedés
lett á vége. Ezekkel az adományozásokkal a
község határa már a XVIII. században elérte
legnagyobb kiterjedését. Egy 1813.-ki kültelki térkép
adatai szerint a tulajdonképeni Szarvas területe 64.500 hold,
Nagy-Kondoros és Csákó területe 14.384, Szénás
területe 1609, összesen tehát az egész Szarvas
területe 80.493 hold. Az 1870-es évek elejérõl,
mikor vasútépítésrõl volt szó,
az maradt ránk, hogy a szarvasi határ kerekszám 84.000
katasztrális holdban vehetõ fel.
Feltehetõ, hogy vagy ez, vagy az elõbbi adat nem egészen
pontos mérésen alapult s hogy a két idõpont
közti idõben a határ változatlanul 80.000 kat.
hold körüli, amelynek úgy hossza, mint szélessége
4-5 mérföldre terjed - írja 1822-ben Hellebrantlh. Ebben
a nagyságában volt a szarvasi határ a XVIII. század
végétõl 1875-ig. Akkor a községtõl
délkeletre fekvõ, legmesszebb levõ nyúlványszerû
határrészeket elszakították, mert azok már
csak a nagy távolság miatt is praedestinálva voltak
a különválásra s azokból és egyéb
területekbõl alkották meg Kondoros községet.
Ezzel az elszakítással Szarvas határa leapadt 45.127
kat. holdra, amely nagyságban van a mai napig is.
Így a községnek mai határai, kivéve
a délkeletit, ahol az elszakítás történt,
ugyanazok, mint a XVIII. század végén. Ha elõvesszük
akár az 1801-1811.-ki, akár az 1813.-ki kültelki térképet,
errõl azonnal meggyõzõdünk. Ezek a határok
csaknem mindenütt mesterségesek. A község alatt
folyó Köröst csak igen kis darabon, az egyes halmokat
csak gyéren használták fel határokul. A nyugati
határ valamivel túl ment a Körösön, észak
felé azonban mindössze a Pepi-kert északi végéig,
ahonnan kezdve egy darabon a Körös képezte a határt
Szarvas és Mezõtúr közt; nem sokkal azonban a
vasúti hídtól keletre elvált a határ
a Köröstõl s onnan egyenes vonalban ment a Gyilkos-halomig,
ott kissé északnak fordult s nem messze a Határ-éren
húzódott kb. a Zöld-halomig; innen délfelé
ment a Kis-halomig, amelytõl keletre fordult, majd megint délre,
délkeletre s mélyen belement abba a részbe, ahol ma
Kondoros van.
Innen nagyjában egyenes vonalban ment északra a Papné
(ma Czibula) halomig, ahonnan délnyugatra húzódott
mélyen le Káka alá; onnan a Nádas-halom mellett
ment északra, keresztül a Körösön, a Pepi-kert
felé. A kondorosi részeket nem számítva, a
határok ma is ugyanezek. De - egy-két kivétellel -
az egyes szarvasi határrészek elnevezései is ugyanazok,
megõrizve egy részük magyar neve által a régi
magyar Szarvas emlékét. A síkság mélyedéseit
erek-nek, a Körös kanyargásai által félszigetekké
alakított kis területeket zug-oknak, az állandó
víztartalmú mélyedéseket fokoknak nevezték
el. Mint külön határ-részek szerepeltek ezeken
kívül a szölõk és a dûlök. Ha
már most nézzük az egyes határrészeket
a térképen, azt találjuk, hogy a határkeli
halmok közül ma is régi nevükön ismeretesek
: a Nádas-halom (Szentandrás felé), a Kettõs-halom
(Szentes felé), a Csílzos-halom (Szentes és Csabacsûd
felé), a Zöld-halom (Mezõtúr felé), a
Szörhalom (Szénás felé), a Gyilkos-halom (Mezõtúr
felé), a Strázsa-halom, Közép-halom, Szappanos-halom,
Balszó-halom és a Galló-halom a csabai út mentén,
a Décsi-halorn, Décsi kettõs-halom és Telek-halom
attól északra, a Káka-halom és Bogdány-halom
a községtõl délre.
Ellenben az egykori Papné-halom ma Czibula-halom, az egykori
Farkas-halom ma Kovács-halom; az egykori Kis-halom ma Szilai-halom
néven ismeretes. Eltûnt, széthordott, ma már
meg nem levõ halom volt még (a Szarvashalomról a régi
Szarvas történetében szóltunk) a Telek-halommal
tõszomszéd Kurva-halom; félig elhordott a Balszó-
és a Czibula-halom. Az erek közül megtartották
régi nevüket a Gyilkos-ér, mely a mezõtúri
határban a Körösön átvezetõ kompnál
kezdõdött s onnan kanyarulatokban dél felé haladva
az ú. n. Nagy Vaskapun át Halásztelekre lépett,
azt szinte görbületekben átszelve egyrészt kitágult
a décsi laposra, másrészt beszakadt a Kereszt-érbe,
melynek déli vége a Czigány-ér. A Dögös-ér
a határ délkeleti mélyedéseit képezte
s Káka-puszta számtalan kisebb erein át Kis-és
Nagy-Szénás felé terjeszkedett, ahol elenyészett
~ keletrõl délnek fordulva egyesült a Köles-érrel
A Bogdán-ér, Csíkos-ér délen, a Határ-ér
Mezõtúr felé, a Maczó-ér délen
húzódott. Ezeket az ereket a Körös szabályozási
munkálatai üres mélyedésekké s a szántásra
alkalmasakká alakították. Eltûntek az egykori
mocsarak, így az egykor legjelentékenyebb décsi és
Gyálkos is; legtovább tartotta magát a halásztelki,
de ez is csak úgy, hogy a gáton keresztül az ú.
n. vaskapuk által a Körös vizével majd elárasztották,
majd meg lecsapolták, amint a benne szokásban volt gyékénytermelés
megkívánta (amiért ma is Gyékényes-nek
hívják).
A zug-ok közül a községhez legközelebb esik
a Mangol-zug, Nyúl-zug, Maczó-zug, Motyó-zug, Bika-zug;
messzebb a Fûzfás-zug, Hosszú-zug, Szappanos-zug,
Városkút-zug a múlt század elejérõl
való térképekben nem szerepelnek, de elnevezésük
szintén régi eredetû. Ugyanígy a következõ
fok-ok : Káka-fok, Halásztelki-fok, Kis-lok, Nagy-fok. A
dûlõk közül a Bobvos, Borsós, Brachna, Czifra,
Farkas-halmi, Galó, Galambos, Gál, Gyékényes,
Hegyes, Hosszúsor, Iskola, Jajka (ma Sirató), Janurik, Juhos,
Kaukál, Keskeny, Kiskardos, Kiszely, Körtés, Kujan,
Kuthy, Maczó, Maczonka, Maginyec, Malmos, Maradék, Qwpack,
Medvegy, Mravik, Nádos, Örmérny-kút, Pap, Petyvan,
Pivovár, Roszik, Rózsás, Ruzsicska, Sarkan, Sovány,
Szebegyinszhy, Szirony, Tókiszállás, Uhory, Váraszk
kút, Változó, Zoltán és Zvara dülõk
legtöbbje szintén régi elnevezésû.
A nagy kiterjedésû, nyitott szárnyú lepkéhez
hasonló szarvasi határnak egészen a nyugati szélén,
a Körös halpartján 722 kat. holdnyi belterületen
fekszik Szarvas községe. Települését, illetve
kiépülését a Körös kiöntései
szabályozták. Gát nem lévén, évenként
óriási területek állottak víz alatt még
a ma kiépített részekbõl is. Ehhez képest
a község legmagasabban fekvõ része a legrégibb
is egyúttal. Ez pedig az ó-templom környéke.
A községnek 1801-bõl való térképén
meg van jelölve, hogy az addigi legmagasabb árvíz idején
(1800-ban) mely részek állottak víz alatt. Eszerint
az árvíz elborította a mai Kis- és Nagy- Bethlehem-utca,
Zöldpázsit, Félsziget-utca környékét,
föl egészen a Tessedik-kertig (ma dr. Sziráczky Jánosé),
amely kb. az árvíz északi határa volt; délen
víz alatt állott a mai Jókai-utcától
délre esõ rész. Az így maradt ártól
mentes magaslaton s annak is kb. az ó templom körüli részén
történt ezen a környéken elõször állandó
település. Itt emelkedett valaha a régi Szarvas, a török
vár, majd a ma is meglévõ épületek: a
Tessedik-tanya, az ó-templom és az egykori Tessedik-féle
intézet (ma tanítónõképzõ).
Ettõl a résztõl kiindulva azonban csak rövid
ideig tartott a kiépülés természetesnek gondolható
iránya, a csabai út mentén. Mikor ez irányban
a mai piac térig eljutott, megállott és észak
felé húzódott, a Tessedik-kert felé. Ennek
oka is a talaj magasságában keresendõ. A mai piactér
környéke hajdan tele volt erekkel, pocsolyákkal. Az
1801-ki térképen meg vannak rajzolva a piactéren és
annak közelében állott tavak és egy meglehetõsen
hosszú ér is; e tavak egyik másikának lefolyása
is volt a Körös felé. Ilyen tavak állottak többfelé
is a Község mai területén. Így a legnagyobb
ott volt, amerre most a Jókai, Bethlen és Damjanich-utcák
szögletet képeznek (kb. a III. ker. 269, sz. ház lehet
a középpontjában; valamivel kissebb tó volt a
mai II. ker. 190. sz. ház környékén. A kiépülés
második idõszakában tehát észak felé
terjeszkedett a község s az 1801-ki, meg az 1822-ki térképen
a mai községnek é. d.-i irányban teljes hosszban
a nyugati felét foglalta el, úgy, hogy a keleti határát
nagyjából a mai Rákóczi és Szt. István
utcák képezik. A mai négyzet alakhoz képest
tehát é, d.-i irányú hosszúkás
négyszög volt az alakja, amelynek szabályos alakját
csak a zöld pázsit felé terjeszkedõ, az árvizekkel
merészen szembeszálló néhány házsor
rontotta le.
A múlt század közepén észak felé
is megállott a terjeszkedés, kivéve a zöld pázsit
környékét, ahol a gát megépítése
óta már vakmerõség nélkül is lehetett
építkezni. De az igazi terjeszkedés az 1850-es évektõl
kezdve keletnek történt a Halesz-felé. Jelenleg tisztviselõ
települ a zöld pázsit üresen álló részeit
jelölték ki, ahol éppen a természetes terjeszkedésre
való hely van. A kiépülés mérvét
ezeken kívül fõleg azok az adatok mutatják, amelyek
a különbözõ idõkbõl a házak
számáról maradtak ránk: 1773-ban a házak
száma 676 volt 1801-ben 1229, 1822-ben 1600, 1827-ben 1611, 1850-ben
1849, 1900-ban 4900, 1910-ben 5153.
Ezekbõl az tûnik ki, hogy a múlt század
második felében volt a legnagyobb az építkezés,
aminek egyik legfõbb oka a lakosságnak ezen korban való
vagyonosodása (ez a kisbirtok térfoglalásának
a kora) lehet. A kiépülésnek 1910-ki állapotát
mutatja a lakosságnak elhelyezkedését jelzõ
alábbi táblázat; eszerint Szarvas belterületén
lakott: Az I. kerületben 2991, a II. 3671, a III. 3129, a IV. 3107,
a Krakó cigányvárosban 845.
A külterület egyes részein az elhelyezkedés
a következõ : a Körösön túl és
a zugokban 430, a kákai táblán 1173, a kákai
pusztán 354, a sirató-bezinai-káposztáslaposi
hegyközségben 741, a siratói táblán 371,
az Ezüst-szõlõkben 725, a Balczó-halomnál
200. a Nádas-dtllõben 446, a Közép-halom mellett
444, a Hegyes dûlõn 791, Halásztelken 442, az érparti
szõlõkben 359, Rózsáson 282, a rózsási
szõlõkben 209, az ó-szõlõkben 260, Décsen
550, az Örmény-zugban 649, a Kujan-elülõn 174,
Körtésen 251a Galó-halomnál 252, a Sárkány-dûlõn
139, a Kaukál-elülõn 167, a Czifra dülõn
196, a Roszik-dülõn 251, a Juhos-elülõn 219, a
csabai út mentén 189, a Petyvan-dûlõn 205, a
kondorosi holdakon 859 lakos. Tehát a belterületen összesen
13743, a külterületen összesen 12136 lakos volt, vagyis
a lakosságnak kb. a fele tanyákon élt. A kiépülés
így hatalmas lépésben haladt elõre. De már
az egyes házak építésében, akár
az építõanyagot, akár a háztípusokat
véve figyelembe, kevés fejlõdést láthatunk
Szarvas 200 éves történetében. A régi
szarvasi parasztház, vagyis átlag-ház, alig különbözött
sokban a maitól. Befelé az udvarba épült az,
legfeljebb két ablakos utcai fronttal; a ház közepén
levõ konyhától az utca felé egy szoba, a másik
oldalon kamra, vagy jobb esetekben szintén szoba van.
Csekély eltéréssel ilyen volt a régi szarvasi
parasztház is, legfeljebb a méretei kisebbek, az ablakok
száma pedig kevesebb volt, mint a maiak. A XVIII. századbeli
szarvasi parasztházak minimális anyagköltséggel
és munkával készültek. A falak egy ideig sárból
verve utóbb vályogból felrakva, a tetõk nádból
és szalmából készültek. Kémény
vagy egyáltalán nem, vagy solk esetben sárral bevont
nádból és deszkából készült.
Ezért 1830-ban a földesúr, tekintettel a „tûzi
bátorság"-ra, az olyan szegény lakosokat, akik kéményeiket
nem tudják téglából építení,
„téglabeli segítséggel" istápolta. Nem csodálkozhatunk
a jó Schlotterbeck Kristófon, aki 1805-ben abban a hiszemben
jött Szarvasra, hogy városba jön; de „Te igaz Isten -
írja naplójában - hogy megijedtem, amint a szalmafödeles
kunyhók zûrzavarát megláttam" A XVIII. századi
házak kunyhó jellegét mutatják a nevetségesen
olcsó árak is. 1767-ben a közönséges parasztház
ára 12-20 frt., jobbfajtáé 60-150 frt. volt Ház
és ház között tehát akkor is volt különbség.
Ez tûnik ki az 1801-kitérképen is, amelyen Major Gábor
hites földmérõ külön színekkel rajzolta
a jobb, közepes, rossz és legrosszabb épületeket;
a jobbakat feltüntetõ piros színt persze legkevesebbet
láthatni rajta (csak a templom, Tessedik-iskola s néhány
más épület.)
A házak alakja átlagban, mint ma is, hosszú egyenes
vonal, ritkán L alak; a fekvésük szintén a mainak
megfelelõ volt, t. i. keskenyebb végükkel az utcára.
A hozzájuk csatolt melléképületek is nagyjából
úgy álltak az udvaron, mint ma. Kerítés sok
esetben semmi, vagy nagyon gyatra volt. A XVIII. században vesszõbõl,
nádból és szalmából fonták a
kerítést; 1777-ben rendelet tiltotta el az udvaroknak könnyen
gyúló anyagokkal való bekerítését.
De nemcsak a házak típusán és anyagán,
de azok építési módján sem igen tapasztalható
fejlõdés egész a mai napig. A falakat a legtöbbször
ma is alap nélkül rakják le a földre, azok építõ
anyaga-általában a vályog ma is; téglából
készült, cseréppel fedett házat csak egy-egy
módosabb gazda épít. E tekintetheti a fejlõdést
az alábbi két év adatai mutatják: 1900-ban
a 4900 házból tégla volt 213, tégla alapú
vályog 149, teljes vályog 4538. 1910-ben az 5153 házból
tégla volt 172, tégla alapú vályog 624, teljes
vályog 4344, fa 13. A háztetõk anyagát illetõleg
1900-ban cserép, pala, bádog 279, zsindely v. deszka 650,
nád v. zsúp 3991.
1910-ben cserép, pala, bádog 839, zsindely v. deszka
697, nád v. zsúp 3612 Ezen adatok szerint tehát a
feltüntetett tíz év alatt a tetõépítésben
fejlõdés, a fal anyagának építésében
pedig visszafejlõdés volt. Még szembetûnõbbé
teszi az építésbeli fejlõdés lassúságát
az egyes díszesebb köz- vagy magánépületek
csekély száma. A község ma is meglévõ
legrégibb, annyira-amennyire díszesnek nevezhetõ középülete
az ev. ó-templom, mely 1788-ban, azután a mai tanítónõképzõ
épülete, mely 1791-ben, majd a kat. templom, mely 1812-ben
épült. Volt azután a mai gr. Bolza Pál-féle
kastély helyén 1801-ben egy nagy és a térképen
„jobb-"nak jelzett épü let; de a kastély mai alakjában
elõször az 1822-ki térképen szerepel s az azt
megelõzõ években épült, még a gr.
Bolza Gézáé 1870-71-ben. Régi, de szépnek
nem igen mondható nagyobb középület volt a Körös
parton a mai gr. Bolza Géza-féle kastély helyén
fennállott régi városháza. Ez a XVIII. század
második felében épült, s a múlt század
hatvanas évekig fennállott. Sötét, alacsony,
bolt-hajtásos épület volt. Minthogy lassanként
szûknek bizonyult, a község 1854-ben a b. Rudnyánszky
örökösöktõl 11000 frt-ért megvette a
család régi kastélyát, amely némileg
kibõvítve és átalakítva ma is község
háza s egyben szolgabírói hivatal.
Régi nagyobb középületek voltak a szállodák
is. Ezek közt Szarvas társas életének mintegy
egy századon át gócpontja volt a Bárány
vendéglõ, amely ma átalakítva posta- és
adóhivatali helyiségül szolgál. Ez az 1799, 1800
és részben az 1801. évben épült, összesen
23065 frt. 18 krajcár költségen. Ebben folytak le a
táncvigalmak, bankettek, estélyek, színi elõadások,
stb. A másik híres vendéglõ a Fekete Sas, vagy
röviden Sas, 1830-ban épült, a jelentés szerint
azon célzattal, hogy az utasoknak tisztességes szobát
és istállót fog szolgáltatni. Ez a község
házával szemben levõ ú. n. Lustig-féle
ház. De az igazi díszes szállodája Szarvasnak
1896-ban épült fel s a honfoglaló tiszteletére
„Árpád" nevet kapott. A község építette.
1906-ban készült el a község egyetlen két
emeletes háza, az új gimnáziumi épület.
Az 1900-as és 1910-es években egymásután több
emeletes épület keletkezett; így a polgári leányiskolai,
az év. központi elemi iskolai, meg a járásbírósági
épület. Emeletes magánház az egyik grófi
kastélyon kívül a Holéczy-féle s az ú.
n. Barton-ház (ma Székely Móré). Szebb földszintes
magánházak többnyire a jelen században épültek
; a múlt században a Lengyel-féle, a jelenben a Sterbetz-,
dr. Belopotoczky-, stb. házak. A község szépítésében
legújabban gróf Bolza Pál tett legtöbbet, aki
1903-ban a község által eléje szabott igen nagy
nehézségek legyõzésével a kastély
elõtti Körös partot gyönyörûen parkíroztatta,
a parkba egy szép bronz szarvast s Romulus és Remus szobrát
a farkassal állította.
Ez a park, meg a két grófi kastély a Szentandrás
felõl jövõ idegent egészen tévedésbe
ejtheti Szarvas felõl. Nem éppen az építkezéshez
tartozik, de a község csinosodásáról szólva,
itt említjük meg a régi községi „Füzes"
helyén alakított népkertet, az „Erzsébet liget"-et.
1889-ben határozták el ké szítését
s a következõ évben céljaira 50 hold kihasítását
határozták el, úgy, hogy abból 15 hold gyümölcsösés
szõlõ legyen. A többit Dolesch Vince mûkertész
tervei szerint minden kívánalomnak megfelelõ parkká
alakították. 1904-ben Bányász János
vállalkozó a községgel kötött szerzõdés
alapján nyári mulatóhelyiséget (kioaszk) épített
bele. De ha díszes épületek alkotásában
nem is történt sok Szarvason, van egy pont a mûszaki
történetében, amelyen annyi fejlõdést
mutatott rövid félszázad alatt, mint kevés község
az országban. Ez a község szabályozása.
A mai szarvasi lakos, ha belecseppenne a száz év elõtti
Szarvas községbe, abszolút ismeretlenségben találná
magát. Teljesebb ellentét, mint a száz évvel
elõtti és a mai Szarvas közt van, elképzelni
lehetetlen. A házak a legtökéletesebb össze-visszaságban
voltak minden terv nélkül s oly közel egymáshoz,
hogy nagyobb tûzvész esetén a fél község
áldozatául eshetett volna. Kocsival megfordulni kevés
"utcán" lehetett s a hely szûke oly nagy volt, hogy sok ház
udvarának kerítése sem lehetett. Az utcák oly
gírbe - gurbák, hogy a Szarvason kevéssé ismerõs
embernek az eltévedés veszélye nélkül
alig lehetett a kitûzött helyre eljutnia.
Tulajdonképpen utcáról csak kettõrõl
lehetett beszélni; az egyik a mai Belinczey-út, a másik
a mai Csáky utca volt, de az is csak a Sonkoly háztól
kb. a Szlovák-féle házig, s addig is hol térré
szélesedve, hol sikátorrá zsugordva össze. A
ma meglévõ többi utca nem létezett, csak itt-ott
egy darabon volt a helyén görbe sikátor, úgy,
hogy legfeljebb 2-3 ház távolságra vezetett egyenesen,
Pl. a mai Kossuth utca helye teljesen be volt építve úgy,
hogy a Csáky utcától a Beliczey útig egy háztömeg
állott. Ezeknek az állapotoknak tarthatatlanságát
úgy 1800 körül kezdték belátni s az akkortól
fogva épült városrészek fokozatosabban szabályosabbak.
A legszabálytalanabb volt a legrégibb városrész,
kevésbé szabálytalan a második korszakbeli
építkezés s eredetileg is szabályosan épólt
a keleti rész, még a cigányváros (Krakó)
is, amelyek építése már a szabályozási
térképen lénia-egyenesen utca kijelölése
alapján történt. Magára a meglévõ
városrész szabályozására 1824-ben került
a sor, amikor a földesuraság az utcák kiegyenesítése
és kiszélesítése végett az uradalmi
mérnök tervei szerint egész sereg ház ledöntését
s lakosainak más helyen való telepítését
rendelte el, s vitte keresztül a következõ évektõl
kezdve nagy eréllyel. Hogy rnilyen radikális szigorral s
mennyire kitûzött céltól úgyszólván
egy hajszálnyit el nem térve készült az egész
arra nézve elég az 1824-ki szabályozási terv
térképét összehasonlítanunk az 1907-ki
térképpel. A kettõ szinte teljesen egyezik.
A szabályozási rendelet elsõ pontja értelmében
legelõször is a leendõ új utcák egyenes
vonalába beleesõ kerítéseket szedték
le, ha a ház esett bele ebbe az egyenes vonalba akkor legelõbb
a szemben levõ ház kerítését szedték
le, hogy ott a kocsik elférhessenek. Azután minden olyan
lakos részére, akinek a háza lebontás alá
került, elõre kijelölték az új háztelket,
hogy addig is míg ott az építkezést megkezdheti,
azt elkeríthesse, a leendõ ház anyagát oda
hordhassa, szóval a kezdõ intézkedéseket megtehesse.
Ahol két vagy három ház is feküdt egy háztelken,
ott lehetõ tárgyilagos ítélettel mondták
ki, hogy a három közül esetleg melyik maradhat meg s mely
más kettõ tulajdonosa tartozik új telken építkezni.
A község régibb részein a háztelkeket
minimális 260 négyszögölben, egyébként
300 n.ölben szabták meg, úgy azonban, hogy az új
telkek kiterjedése a hátas helyeken legalább 400,a
lapos helyeken 600 n.-öl lett, akár földmûvesé,
akár mesteremberé vagy másé is volt az. Az
utcákon két oldalt vízlevezetõ csatornát
volt köteles ásni minden lakos a maga háza elõtt
s az árokból kihányt földdel az utca közepét
kellett magasítani. A kereszt utcákon hidakat készítettek
s azokhoz az anyagot az uradalom adta; azoknak a lakosoknak pedig, akiknek
legelõször kellett régi házaikból kimozdulni,
külön kártérítést is adott. A lakosoknak
teljes szabadságában állott házaikat vagy telkeiket
tetszés szerint elcserélni egymással, hogy ezáltal
is könnyítve legyen a regulációval rájuk
esõ sokféle nehézség.
Hogy azonban a szabályozás által mégis majd
minden esetben kárt szenvedõkön hathatósan is
segítsenek, minden lakosnak, akinek régi házát
el kellett hagynia, szabadságában állott a szabályozási
térképen tetszése szerint az elõbbi telkénél
nagyobbat is választani, arány szerint. Az építéshez
használandó vályogból és téglából
a kilencedet elengedte az uradalom s megengedte az építkezõnek,
hogy az uradalmi tiszt által kijelölendõ helyen minden
fizetés nélkül verethessenek vályogot vagy égethessenek
téglát. Végül azon évben, amikor az építést
végezték, el lett nekik engedve részint egészen,
részint a kárterítés mérvéig
az uraság részére szolgálandó robot
is. A kedvezõ feltételek, de meg az uraságnak a szabályozás
kérdésében való erélye lehetõvé
tették, hogy az a harmincas évek folyamán jó
részben már végbemenjen. A mint század közepén
már nagyjából a szabályozási térképek
szerint való volt a város képe, csak itt-ott voltak
még eltüntetendõ házak, kiegyenesítendõ
utcák. 1868-han a képviselõtestület elrendelte
,hogy amely házak az 1824-ki szabályozáskor ledöntésre
ítélve, még mindíg álltak, azokat legkésõbb
1869. jan. 1-ig le kell bontani, amely ténybõl kiviláglik,
hogy a szabályozás akkor már csaknem teljesen be volt
fejezve. Azok részére, akiknek házai a szabályozás
óta a községi mérnök hibás intézkedései
szerint épültek rossz helyre, barátságos egyezkedést
ajánlott. A szabályozott községet már
a múlt század elsõ felében négy „tized"-re
osztották fel. 1893-tan az utcákat és tereket, majd
az egyes házakat pléhtáblákkal jelölték
meg.
Csatornák ásása, a mélyedések kitöltése
és más munkálatok által pedig a szabályozás
egyéb feltételeinek is megfeleltek. Az utcák szabályozását
jóval késõbb követte azoknak tisztességes
burkolattal való ellátása s külön gyalogjárók
készítése. Egészen a múlt század
második feléig a kocsiutat a gyalogjárótól
mindössze a közéjük ásott árok különítette
el (úgy amint a külsõ utcák tekintélyes
részénél ma is van), mert a kocsiút ép
úgy burkolatlan volt, mint a gyalogjáró. Ezen a nemcsak
szépséghibán, de nagy közlekedési akadályon
is, Beliczey István, Békésmegye tõispánja
segített elõször. Az õ kezdeményezésére
határozták el, hogy a megyében levõ, vasút
mellett fekvõ összes községek fõútcáit
kikövezik. Szarvas volt az ahol ez meg is történt (1883-ban)
s egy ideig az egész vármegyében Szarvasnak volt a
legjobb kövezett útja. A vasúttól a Körös
hídjáig húzódott ez 1355 m. hosszban s 5-6m.
széleségben, részint idomított kocka kövekbõl,
részint ú. n.cyclops kövezetbõl készítve.
Az utcát a kezdeményezõ tiszteletére Beliczey-útnak
nevezték el. Szentandrás felé való folytatása,
a szentandrási-út 1888-ban köveztetett ki. Ugyanezen
évben négy újabb utca kiköveztetését
határozták el. Ezeket, ú. m. a Nagytemetõ (ma
Szt. István), Túzok (ma Deák Ferenc), a Sas és
Orosházi (ma Batthányi) utcákat a következõ
években ki is kövezték, majd utóbb még
néhányat. A fõbb utcák gyalogjáróinak
a burkolata régebben deszkából, vagy néhol
téglából készült. 1893-ban elõször
próbaképpen a községháza sarkától
a piactér felé 400 négyzetméter aszfalt járdát
készíttetett a község.
1897-ben a Beliczey-út egy további részét
a régi gimnáziumi épület és a paróchia
közti darabot a Csáky utca egy részét, majd utóbb
más utcákat is aszfalt láttak el, 1910-1912-ben másokat
betongyalogjáróval úgy, hogy ma a forgalmasabb utcák
rendes gyalogjáróval bírnak. Az utcák elnevezése,
illetve a régi utca nevek megváltoztatása fõleg
a millenium alkalmából történt. Már 1895-ben
a Csizmadia utcát gróf Csáky Albin, 1896-ban pedig
a Selyem-utcát Vakfa Péter. a Tuzok-utcát Deák
Ferenc, a Nagy Temetõ-utcát Szt István, az Új
templom-utcát Hunyadi, a Vásár-utcát Szabadság
a Szénáskert-utcát Honvéd, a Vármegye-utcát
Petõfi, a Bárány-utcát Széchenyi, a
Lapos-utcát Bethlen, a Kórház-utcát Rákóczi,
a Kákai-utcát Bocskai, a Vásárhelyi-utcát
Wesselény, Szentesi utat Batthyányi, a Molnár-utcát
Arany János , a Páva-utcát Tessedik, a Tehén-utcát
Bem, a Berettyó-utcát Zrínyi, a Tormai utcát
Jókai, a Somorin-utcát Damjanich legújabban a Tûs-utcát
dr. Mikolay István-utcának nevezték el. Az utcák
világítása egészen új keletû.
Az ötvenes években még csak a községháza
elõtt égett lámpa, az is csak azért, hogy az
ott tartózkodó éjjeli õrökre szükség
esetén könnyebben rá lehessen találni. 1871-ben
Jancsovics lelkész kezdeményezéseként aláírási
ívet köröztek a nagy utcán alkalmazandó
lámpák beszerzése s azok fenntartásáról
a község gondoskodott. Gyéren elhelyezett petróleum
lámpák „világították" meg Szarvas utcáit
egészen a legújabb idõkig.
1896-ban tárgyaltak elõször villanyvilágításról,
de az hosszas elõzetes tárgyalások után csak
1913-ban valósult meg akkor is úgy, hogy az 1908-ban létesített
mezõtúri villanyteleppel kötötték össze
a községet, aminek természetes következménye
a sok mizéria, melyben azóta mai napig része
van a község lakosságának.