II.Az Önkormányzat gazdálkodása
Gazdálkodásunk alapvet? célja az önkormányzati
intézmények folyamatos és biztonságos m?köd?képességének
biztosítása úgy, hogy e közben elegend? forrást
tudjunk teremteni városfejlesztési, beruházási
feladatokra és meg tudjuk ?rizni likviditásunkat, pénzügyi
egyensúlyunkat.
Ezt a célt az elmúlt két évben sikeresen
elértük, amelynek eszközei voltak:
- intézmény- és feladatracionalizálások
(Polgármesteri Hivatal, Általános iskolák és
óvodák, Családsegít? Központ)
- egyes nem kötelez? önkormányzati feladatok átadása
a megyei önkormányzatnak (Id?sek Otthona, szakmunkásképzés)
- pótlólagos pénzügyi források megszerzése
pályázatok útján.

2./ Belvízkárok
1999-2000-ben az országot rendkívüli ár- és
belvíz sújtotta. Városunkban a belvízkárok
okoztak gondot és átmeneti költségvetési
nehézségeket, mert a védekezési, kármegel?zési
intézkedéseket kellett haladéktalanul megtenni, és
finanszírozni is. Kés?bb ezek a kiadások pályázatok
és kormányzati támogatás formájában
megtérültek.
A belvízkárok helyreállítására
érkezett központi és egyéb támogatások
e Ft-ban
2.1. 1999-ben belvízkár helyreállításra
érkezett bevételek
Általános belvízvédekezésre
21.921
Önkormányzati utakban keletkezett károk helyreállítására
11.049
Személyi tulajdonú lakások kárenyhítésére
42.668
Önkormányzati építményekben keletkezett
kár helyreállítására
32.660
VÖRÖSKERESZT adománya magánszemélyek
számára
300
Máltai Szeretetszolgálat adománya magánszemélyek
számára
1.090
Összesen: 109.688
2.2. 2000.-ben belvízkár helyreállításra
érkezett bevételek
Általános belvízvédekezésre
40.127
Személyi tulajdonú lakások kárenyhítésére
198.575
Önkormányzati építményekben keletkezett
károk helyreállítására
60.550
VÖRÖSKERESZT adománya magánszemélyek
számára
600
Máltai Szeretetszolgálat adománya magánszemélyek
számára
1.006
Magyar Caritas Alapítvány adománya magánszemélyek
számára
2.614
Összesen:
303.472
3./ Az önkormányzat 2001. évi költségvetési
koncepciója
2001. évi költségvetésünk összeállításánál
az elnyerendõ pályázatok önerejének biztosítása
a legfontosabb feladat az intézmények mûködésének
fenntartása mellett.
Tervezett bevételek
Állami támogatások
923.939 eFt
M?ködési bevételek
201.883 eFt
MEP támogatás
181.349 eFt
Adóbevételek
346.900 eFt
TITÁSZ részvény értékesítés
48.000 eFt
Összesen:
1.702.071 eFt
Tervezett kiadások:
Mûködési kiadások
1.669.836 eFt
Felhalmozási kiadások (önerõ)
358.235 eFt
Hiteltörlesztés: felhalmozási
38.368 eFt
m?ködési
50.000 eFt
Összesen:
2.116.439 eFt

Hitelszükséglet:
Mûködési
70.765 eFt
Felhalmozási 343.603 eFt
Természetesen a koncepcióban szerepl? felhalmozási
hitelszükséglettel a 2001. évi költségvetés
nem tervezhet?. Ezért a képvisel?-testületnek eddigi
kötelezettségvállalásait felül kell vizsgálnia
és az elnyert pályázatokhoz, illetve a következ?
két év pályázati lehet?ségeihez kell
igazítani. Pénzügyi helyzetünket azonban javítani
fogja, ha dönt a törvényhozás a gázközm?vagyon
önkormányzatok részére történ? rendezésér?l.
4./ A hitelállomány és törlesztõ részletek
alakulása
Hitelállományunk az elmúlt két évben
folyamatosan csökkent. 1999-ben mindössze 8,8 millió Ft
energiaracionalizálási hitel felvételére került
sor. 2000. decemberében alakult ki az a helyzet, amikor pályázatos
beruházásaink önerejéhez jelent?sebb összeg?
hitelfelvételhez kellett folyamodnunk.

5./ Vagyongazdálkodás, lakásgazdálkodás
Az új képvisel?-testület az önkormányzati
vagyonvesztés megakadályozása érdekében
hivatalbalépését követ?en a vagyonértékesítés
korlátozása mellett döntött. Ez nagyban el?segítette
azt, hogy a korábbi értékesítések utáni
vagyon megmaradt, illetve növekedett. Elkészült az önkormányzat
vagyon és lakásgazdálkodási koncepciója,
amely meghatározta a követend? irányvonalat. Kiemelten
kezeltük a lakásgazdálkodást, befejez?dött
a lakásértékesítési folyamat, és
a koncepciónak megfelel?en 1999-ben 8, 2000. évben 5 lakást
vásároltunk összesen 25 millió forint értékben.
A KOMÉP Kft. kivitelezésében 8 db átmeneti
lakás épület fel 24 millió forint értékben.
Önkormányzati bérlakásépítésre
nem volt lehet?ségünk, de a fiatalok lakásgondjainak
enyhítésére 1999-ben meghirdettük a „fecske-programot”.
A lakásgazdálkodásban 2001-t?l fordulat várható.
A Gazdasági Minisztérium bérlakásépítési
pályázatán 70 millió Ft támogatást
nyertük a Vágóhíd utcában 20 db lakás,
58,8 millió Ft támogatást nyertük a Szentesi
úton 18 db lakás felépítéséhez
A támogatás mértéke 70 %, a 30 % öner?t
saját bevételeinkb?l kell fedezni. A 38 db lakás felépítését
2001. évre vállaltuk.
6./ Helyi adópolitika
Ciklusprogramunk kidolgozásakor a képvisel?-testület
szükségesnek látta, hogy az önkormányzat
saját bevételeinek növelése érdekében
adórendelteinket felülvizsgáljuk, az adómértékeket
növeljük, esetlegesen új adók bevezetése
is felmerült.
E kérdésben a pénzügyi szükségletek,
valamint a lakosság és a vállalkozók teherbíró
képessége közötti egyensúlyt megteremtve
igyekezett optimális döntéseket hozni a testület.
Az adómértékek növelése visszafogott volt,
új adók bevezetése nincs napirenden.
Helyi adókból származik az önkormányzat
költségvetési bevételeinek 14-15 %-a. Adóügyben
kiadott határozatok száma 1999-ben 3701 db, 2000-ben 4847
db volt.
A város lakosságának, vállalkozóinak
adófizetési morálja általában jónak
mondható, de az adóhatóság is minden törvényes
eszközt igénybe vesz az adóbevételek teljesítése
érdekében. Mindezt jól jellemzik az alábbi
összefoglaló adatok.

Fenti adatokhoz képest 2001. január 1-t?l a magánszemélyek
kommunális adójának mértéke 4000.-Ft/év,
de a beépítetlen telkek után nem kell kommunális
adót fizetni. Az építményadó mértéke
400.-Ft/m2-re, az idegenforgalmi adó mértéke 200.-Ft/vendégéjszakára,
a gépjárm?adó mértéke 900.-Ft/100kg-ra
emelkedik. Nem változik a helyi ipar?zési adó mértéke.
A lakosság és a vállalkozók által
megvalósított kommunális beruházások
értéke a jöv?ben csak a kommunális adóba
kerülhet beszámításra.
|