Tessedik
Sámuel 1742. április 20-án
született Albertiben, Pest megyében, ahol
édesapja lelkész volt. Tessedik
édesapja, szintén Tessedik Sámuel, a
Felvidéken, Púchon született 1710-ben.
1740. április 7-én halt meg
Békéscsabán. Amikor Csabán
eltemették Tessedik édesapját,
még csak hétéves volt.
Édesapja temetése után, melyen
részt vett az egész Csaba és annak
szlovák vidéke, Tessedik édesanyja,
Lang Erzsébet, fiával és
két lányával
szülővárosába
költözött. Pozsonyban a volt
Schöndorf utcában laktak, s hogy
megélhessenek, kosztosokat tartottak. Gimnáziumi
tanulmányainak befejeztével Tessedik
hét éven át
házitanító volt Pozsonyban. E
hivatását gyakorolva segített
édesanyjának eltartani a családot.
Tessedik húszéves koráig nem
sajátította el a magyar nyelvet. Az akkori
Pozsonyban nem volt erre lehetősége, mivel a
város lakossága
német-szlovák volt. Hogy
elsajátítsa a magyar nyelvet, Tessedik mintegy
kétéves stúdiumra a debreceni
kollégiumból gyakorta gyalog ment Pozsonyba
Tokajon, Kassán, Eperjesen, Lőcsén,
Kézsmárkon,
Besztercebányán,
Körmöcön és
Selmecbányán keresztül. Tessedik erős
egészségéből fakadt
szenvedélye a gyalogos utazás iránt,
mellyel gazdagította tudását,
ismereteit és tapasztalatait. 1763-ban ment
Németországba teológiai
tanulmányokra. Egyeteme
színteréül Erlagent
választotta. Tessedik a teológián
kívül szorgalmasan látogatta a
filozófiai, természettudományi
előadásokat is, sőt az orvostudománnyal is
foglalkozott. Erlageni tanulmányai
végeztével meglátogatott
Németországban más egyetemi helyeket
is. Előbb Jénát látogatta meg,
természetesen ismét gyalog, aztán
Lipcsét és Hallét. Gyalog
bejárta Dessaut, Potsdamot, Spandaut, Charlottenburgot
és Berlint. Mindenütt felkereste a nevezetes
emlékhelyeket.
Nemcsak a tudomány, az egyetem, a szociális
intézmények érdekelték,
hanem a technika vívmányai is. Így pl.
Jénában megcsodálta a
vízgazdálkodási munkákat,
gátakat, gépeket, a lecsapoló
munkákat és a
talajöntözést. Berlinben megismerte a
hajózási közlekedés előnyeit
a csatornákon. Mindazt, amit
Németországban látott
összemérte a magyarországi elmaradott
viszonyokkal, s már terveket szőtt, mi mindenre fog
irányt mutatni lelkészi hivatása
mellett.
Amikor Tessedik németországi
tanulmányait befejezte, visszatért
hazájába, első munkahelye Surány volt
(Nógrád megye) a nagybirtokos Sréter
Györgynél. Ez alkalmat nyújtott neki,
hogy megismerkedjen az úri nagybirtokok viszonyaival.
Surányban csak félévig maradt.
1767-ben segédlelkésznek
hívták meg Szarvasra. Egy év
múlva már lelkész lett. Szarvason
haláláig működött több
mint fél évszázadig.
Tessedik Szarvasra érkezése után csak
fokozatosan fejlesztette ki reformátori
munkásságát. Kezdetben, a
szokásos lelkészi
tevékenységen kívül
felügyeletet gyakorolt saját
gazdaságában folyó
oktatáson és munkálatokon. Főleg
tanácsai és saját
példája hatottak. Fokozatosan egyre jobban
irányt vett a mezőgazdaságra és az
újítások
megvalósítására
gyakorlatában. Amikor meggyőződött
arról, hogy az idősebb generáció
nehezen irányítható az
újra, főleg az ifjak nevelését
irányozta elő, mely fogékonyabbnak bizonyult
mindenre. Gondot viselt a szarvasi tanítók jobb
pedagógiai
felkészítésére, beszerezte
számukra az új pedagógiai műveket.
Tanítói egyletet is alapított, ami
azonban rövid ideig működött.
A fiatalság körében folytatott sikeres
nevelési tevékenység hozta meg
számára a dékáni
címet és a felügyelői
funkciót a Békés megyei
evangélikus iskolák felett. Még az a
megtisztelés is érte, hogy dolgozza ki az
evangélikusok hivatalos
álláspontját a Mária
Terézia által bevezetett iskolareformmal
kapcsolatban, az un. Ratio Educationis-szal.
Tessedik tagja lett a pozsonyi Királyi Iskola
Bizottságnak. Szarvason Saját eszméi
szerint alapította meg a gazdasági-üzemi
intézetét 1779-ben, az első
gyakorlati-mezőgazdasági iskolát nemcsak
Magyarországon de általánosan az
egész világon.
Tessedik azon kívül, hogy 17.000 aranyat
szánt az iskolára, négy
évig ingyen oktatott. Ingyenesen segített neki
felesége és gyermekei is. Felesége pl.
segített a kerti faoltásokban.
Tanította a leányokat varrni és
szabni, de tanított éneket is. Bizonyos idő
elteltével az iskola nemcsak gyakorlati
mezőgazdákat és gazdasszonyokat nevelt, hanem
tanítókat a faluk számára.
A tanulók az iskolában az elméleti
tárgyakon kívül mezőgazdasági
gyakorlatot is végeztek az iskola kertjében, az
iskolai birtokon és az iskolai műhelyekben.
Tessedik mezőgazdasági iskolája gyakorlati
kicsúcsosodása volt nevelői,
felvilágosítási és
emberbaráti törekvéseinek,
ezenkívül főleg a gyakorlati
gazdálkodásnak és mutató
tevékenységének is.
1789-ben Tessedik megkapta az írásbeli
elismerést a Jénai Mineralógiai
Tudományos Egyesülettől, a szikes talaj
termővételéért.
E munkákban Tessedik valóban
úttörő volt Magyarországon.
A jénai elismerés további
kutatásokra és a szikes földdel
való további
kísérletezésekre buzdította
Tessediket. Fájdalmasan érintette
lelkésztársának, Bocko
Dánielnek azon törekvése, hogy
agitációt fejtett ki a mezőgazdasági
iskola ellen, s hogy megvádolta, amiért
örökösen a földet túrja,
ami nem méltó a lelkészi
tisztjének, s emellett elhanyagolja papi teendőit.
Tessedik volt az első Magyarországon, aki felismerte a
parasztság problémáinak
jelentőségét.
Tessedik nemcsak egyszerű úttörője volt a
mezőgazdasági haladásnak, hanem
propagátora a mezőgazdasági
művelődésnek, szociális- gazdasági
reformátor volt, aki a jobbágyságot
nem csupán a gazdálkodás modernebb
módszereire akarta nevelni, de a jobb társadalmi
formák, kulturáltabb
életszínvonalra kívánta
emelni.
Tessediket mint kiváló, haladó
munkálkodót kell
értékelnünk,
áldozatkész, népét
aktívan szerető papot. Igazat hirdet
síremlékének felirata a szarvasi
temetőben: "nem annyira magának és szeretteinek
élt, mint inkább tartósan
és teljesen népének". Frantisek
Lednár Gazdasági Mezőgazdasági
és Élelmezésügyi
Kutató Intézet, Bratislava:
"Népművelési
szisztémájának alapja az
elmélet és gyakorlat
egyesítése. Tessedik azt akarta, hogy legyenek az
iskolákban könyvtárak,
segédeszközök,
földterülete és műhelyek. Mint a
Királyi Oktatási Bizottság tagja
kidolgozta a javaslatot az iskolák
megreformálására:"Tizenkét
paragrafus a magyarországi
iskolákról". Szerzője és
egyúttal kiadója "Der Landmann in Ungarn" - A
parasztember Magyarországon - 1780, és
"Olvasókönyvecske" 1780, s más
területekről való munkájának.
Részt vett a mezőgazdasági iskola, a Georgikon
megalapításában Keszthelyen, a
mezőgazdasági iskola megszervezésében
Nagy-Szent-Miklósi, 1803-ban kidolgozta a gyakorlati iskola
rendszerének javaslatát - tervét -
Petro-Pavlovszkban (Oroszország), részt vett egy
pályázaton, amelyet
Pétervárra küldtek, a munkára
nevelés sok kérdését
megoldotta."
(Részlet a Szlovák
Enciklopédiából)
Fordította: dr. Valent Júlia
Közzétette: Dr. Szilvássy
László